Kort om turnén


Lunneviken




Insåg just att jag inte skrivit något om när vi var iväg och dök..
Hoppar över bilresan men väl framme i Lunneviken som var vårt första stopp tog det ett tag innan vi gjorde upp dykparen och hur allt skulle skötas med tältuppsättning och så. Jag och Ulf var först i och klockan var väl runt nio då kanske. Vi letade efter havskatten som setts där tidigare men fann den inte tyvärr. Vi såg väl en hel del sjöstjärnor, krabbor, fisk... Väl uppe igen var det Johan och Marcus tur att bege sig ner och när de kom upp så var det dags för oss att gå i igen. Klockan var då ca 23.35. Var meningen vi skulle följa en vägg och till början följde vi en vägg -rätt vägg. Men någonstans där nere valde vi fel för det är tydligen lätt att tappa bort sig i Lunneviken och vi skulle väl inte vara sämre vi.
Så när det var 10 minuter tills deco tiden var ute började vi vår uppstigning, då hade vi varken botten, eller väggreferens och fick skjuta ytboj och kom upp mitt i fartleden... (Y).
Blev ett fint ytsim tillbaka med Ulfs linrulle som han tappat på släp. Rullens lina är mellan 25-30m...
Men sen böev det grillning vid 1 på natten och när vi skulle lägga oss märkte vi att vi fått grannar. Högljudda norska grannar som skrev mellan de tre tält de satt upp runt våra två..
Efter ha lyssnat ett bra tag fick Ulf nog och sa till! Tack för det.


Svestad Brygges vrak



Svesta brygge var nästa stopp och här fick mitt lokalsinne från förra gången vi var här guida oss. Efter många om och men kom vi fram och började fylla luft och göra iordning.
Samma par som förra gången fast denna gång skulle de gå först i.
Måste säga att det var fyllt av brännmanet i vattnet här så det gällde verkligen att se sig för och simma på rygg.

Jag och Ulf valde att ta det djupaste vraket, Kaptein Sorte Bill's skute, och herregud vad fint det var!! Synd att vi fick så lite bottentid från datorn för det var verkligen magnifikt. Sikten var säkert 20m och man kunde se hela vraket när man kom över kanten. Så himla stort, intakt och fint vrak!!
När vi kom upp var det av med grejerna och mer eller mindre slocknade direkt efter maten. låg där på betongen och sov med hunden. När jag vaknade hade de andra gått ner i vattnet å Ulf låg vid mina fötter och sov..
Fin ytorganisation det.

Andra vraket blev Lekter'n som är en stor gammal prom. Mindre bra sikt men ändå!
Ett vrak lixom - jag är svag för vrakdykning!







Klartjärn kallas inte klartjärn för inte!
Önskar jag hade haft en kamera med under vattnet för herrgud vad klart vattnet var!
När man först simmade kunde man inte fatta att det endast var en kvart från svensja gränsen. Kristallklart vatten, en dropoff att sväva ut över och bara se ned i det blå. Andra dyket var enligt mig klart bäst då det fanns jättemånga fallna träd där som blivit täckta med sediment å slam så det var som en spökfilm, sjukt nice!
Något annat som var skönt var att flytkraftskontrollen var helt perfekt, kunde ligga stilla i vattnet, blunda och halvsova och när man kollade upp låg man fortfarande och flöt på samma ställe!

Nej den här helgen var riktigt underbar. Trots att småsaker som inlåsningen i duschen inträffade sista morgonen och sådant, men det var grymt kul!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0